Když tě bolí svaly, znamená to, že rostou?

No pain, no gain! Slyšel(a) jsi to už někdy? Tímhle heslem jsem se řídil celou dekádu během mojí kulturistické kariéry. Pokud jsem neměl druhej den svalovku a třetí den neměl problémy dosednout na záchod, byl to špatný trénink.

Teď už si to nemyslím. Proč? Protože věda a zkušenosti! 

Ještě donedávna se tvrdilo, že svaly rostou díky 3 faktorům. 

  1. Mechanická tenze – jak moc sval přetížíš. Tady se bavíme o celkovém objemu (celkovém počtu opakování za trénink), intenzitě (použité zátěži), tempo opakování (rychlosti s jakou zátěž zvedáš), rozsah opakování apod. 
  2. Napumpování – jak moc sval napumpuješ a držíš napumpovaný během tréninku.
  3. Svalovka – jak moc sval vyždímáš a anaerobním režimu, aby si druhý den cítil(a) svalovku. 

Podle současných studií se ale potvrdilo, že pro růst svalů je nejzásadnější právě mechanická tenze. Napumpování nemá až tak zásadní význam a překyselení svalů nemá vliv vůbec žádný. Je sice super cejtit maximální pumpu při tréninku a další dva dny mít užasný pocit bolestivosti svalů, ale bohužel to není přímý ukazatel toho, že sval roste a sílí. Spousty lidí dokonce cvičí pouze pro ten pocit. A přitom donutil sval k růstu lze i bez maximální pumpy a extrémní bolestivosti svalů po tréninku.

Netvrdím, že už se nemáš napumpování a bolesti svalů vyhnout. Mohlo by to pak vyznít, že ti radím,abys v posilce moc nezvedal(a) a opíral(a) se o bar. Tak to není. 

Pokud je tvým cílem zvýšit sílu a nabrat svaly, pak je strategické zvyšování výkonu tou správnou cestou. V programu Mansformation používáme velmi jednoduchý programming pro neustálý růst (výkonu/svalů) a každý člen si vede svůj tréninkový deník.

Co si o tom myslíš ty? 

Za mě jednoznačne platí už několik let heslo “No pain, more gain!”