Jak minimalizovat pravděpodobnost těžkého průběhu Covidu-19?

V mém prvním článku jsem se snažil upozornit na to, že pokud se chcete nechat očkovat ve jménu ochrany zdraví a vašeho okolí, pak je taky třeba začít dělat mnohem víc, než jen to. Třeba se o svoje zdraví reálně začít starat.

V tomto článku bych se rád zaměřil na to, která část populace je potenciálně nejvíce ohrožena těžkým průběhem Covidu-19 a co s tím můžeme dělat. Hned na začátek odpovím, že pouze staří a obézní lidé to nejsou. 

Kdo všechno může mít komplikovaný průběh onemocnění?

Dost těžká otázka, protože si virus na první pohled nevybírá. Většinou je nejrizikovější starší člověk v kombinaci s probíhající civilizační chorobou, nebo obezitou. Ale jak je možné, že nemoc skolí mladého sportovce? Jak to, že umírají vitální lidé ve středním věku? Na druhou stranu, proč se některým velmi starým lidem s nezdravým životním stylem nemoc absolutně vyhne? Jaký je společný jmenovatel?

Co nemůžeme ovlivnit?

Začněme tím, co ovlivnit nedokážeme. Naše genetika. Není to možná spravedlivé, ale takto jsou karty rozdány. Někdo umře ve velmi mladém věku, i když žil velmi zdravým stylem života a někdo se může chovat ke svému tělu jako k popelnici a vydrží “do stovky”. Někdo je od přírody obdařený geny, které mu zajistí dlouhověkost a odolnost, někdo zase musí o svůj život téměř „bojovat“.

Co tedy můžeme ovlivnit? 

Genetika je sice silným hráčem, ale jsou tu také faktory, které dokážeme ovlivnit a které mohou rozhodnout třeba právě o tom, jestli Covid-19 přežijeme. Pokud bychom se soustředili na jeden konkrétní jmenovatel u lidí, kteří Covidu-19 nejčastěji podlehnou, bude to vysoká zánětlivost v organismu. To je dle mého studia pravděpodobně jeden z nejdůležitějších faktorů, který určuje, jakým způsobem se v našem těle začne šířit. Nyní vám představím několik hlavních oblastí, které zánět v těle mohou zvyšovat.

Obezita

Prvním a předvídatelným faktorem je obezita. Obezita sama o sobě způsobuje v těle dlouhodobě zánětlivé prostředí. Jen tím, že na sobě nosíte velké množství tuku a pokračujete dál ve svém současném životnímu stylu udržujete vysokou míru zánětlivosti.

Výživa

Další oblastí je výživa. Zpracované potraviny a potraviny, na které individuálně špatně reagujeme jsou dalším zdrojem zvýšené zánětlivosti. A zdůrazňuji, že nemusí jít vždy jen o nezdravé potraviny. Mluvíme o potravinové alergiích, nebo intoleranci. Nejčastějšími spouštěči bývají vejce, pšenice, sója, mléko a arašídy. Neznamená to ale, že se jim musíme nyní za každou cenu začít vyhýbat. O zpracovaných potravinách asi není třeba dál mluvit. Malé množství nezabíjí. Ale pravidelná a velká množství mohou mít negativní dopad na úroveň zánětlivosti v organismu.

Alkohol, drogy a kouření

Alkohol je sám o sobě jed, který musí játra pravidelně odbourávat a tím se omezuje jejich kapacita. A játra jsou jedním z nejdůležitějších detoxikačních orgánů našeho těla. To samé platí pro cigarety. Tělo je díky kouření pod neustálým detoxikačním tlakem a tím se snižuje schopnost bojovat v plné síle s infekcemi. Drogy jsou na tom podobně. U všech tří neřestí, stejně jako u výživy, rozhoduje vždy užívané množství a četnost užívání. 

Fyzické přetížení

Ale co když je toto všechno v pořádku? Co třeba sportovci? I ti jsou vystaveni riziku onemocnění. Velká četnost a objem tréninků může v těle vytvořit prostředí oslabující náš imunitní systém. Stejně tak nás může oslabit dlouhodobé a drastické omezení kalorií ve stravě. I když je to v podstatě v zájmu zdraví. Jakékoliv extrémy nepřináší tělu benefity. Proto někteří sportovci padají, jako hrušky.

Nedostatek spánku

Spánek je v podstatě takovou myčkou pro náš mozek a imunitní systém. Všechno co se „zaneslo“ během dne se musí během noci „vypláchnout“, abychom mohli ráno opět vystartovat plní síly. Pokud ale máte dlouhodobě nedostatek spánku a také pokulhává jeho kvalita (mezi jinými také díky nadměrné konzumaci stimulantů, alkoholu, prožíváním stresu apod.), nevytváříte tělu optimální podmínky pro fungování. 

Stres

Co když nespadáte ani do jedné kategorie? Jíte skvěle, jste štíhlí, nekouříte, nepijete, dostatečně spíte a nepřeháníte to se sportem? Mám pro vás ještě jednu oblast. Psychika a míra stresu. Sáhněme si do svědomí, kdo z nás čas od času nezažívá stres? To by ještě bylo v pořádku, ale mnoho lidí v lehkém permanentním stresu funguje po celý den. Už v něm žijí tak dlouho, že si to pomalu přestávají uvědomovat. A stává se to běžným stavem. Nemluvě o lidech, kteří v něm žijí a moc dobře si to uvědomují. Stres je tedy dalším faktorem, který ovlivňuje naše vnitřní prostředí a míru ochrany proti nemoci.

Závěr

Síla imunitního systému se nedá změřit. Je to plovoucí hodnota, která se mění každým dnem podle toho, jak tělo zatěžujeme fyzicky, tak psychicky. Záleží na tom, jak necháváme tělo odpočívat a jak tělo vyživujeme. Je to soubor malých střípků ve velké skládačce. Starost o svoje zdraví a imunitu probíhá každý den do konce našeho života. Neexistuje jednorázové řešení. Budu se opakovat z minulého článku a stojím si za tím. Vakcína je pouze okamžitá první pomoc. Ale nikoliv dlouhodobé řešení. Vnímám Covid-19 jako facku lidem po celém světě, aby se začali víc starat o svoje zdraví. Vakcína je obrovský objev, ale na druhou stranu výmluva pro všechny, kteří si z toho nevezmou ponaučení a znovu ve svém životě nic nezmění.

Jak minimalizovat pravděpodobnost těžkého průběhu Covidu-19?

Jak minimalizovat pravděpodobnost těžkého průběhu Covidu-19?

Která část populace je potenciálně nejvíce ohrožena těžkým průběhem Covidu-19 a co s tím můžeme dělat?

Očkovat, nebo neočkovat?

Očkovat, nebo neočkovat?

Řeknu to na rovinu. Nejsem člověk obdařený skvělou imunitou.

Které opalovací krémy jsou bezpečné pro opalování?

Které opalovací krémy jsou bezpečné pro opalování?

Krémy na opalování mohou obsahovat látky, které mohou mít v důsledku nadměrného užívání vliv na naše zdraví.

6 unikátní tipů, jak zhubnout bez cvičení

6 unikátní tipů, jak zhubnout bez cvičení

Chcete zhubnout, ale k smrti nesnášíte jakékoliv sportovní aktivity? Těchto 6 unikátních tipů by vám mohlo pomoci.

Dáte si fresh džus a nebo colu?

Dáte si fresh džus a nebo colu?

Asi na první pohled hloupá otázka. Ale není!

Snižují krémy na opalování tvorbu Vitaminu D?

Snižují krémy na opalování tvorbu Vitaminu D?

Vitamin D tvoří pod naší kůží během opalování. Ale co když díky opalovacím krémům úplně zablokujeme tvorbu Vitaminu D a my nebudeme schopni pokrýt potřebnou dávku pro naše tělo? O tom bude tento článek.