Dáte si fresh džus a nebo colu?

U čeho máte větší výčitky a co tam nepatří? Asi na první pohled hloupá otázka. Ale není!

Pokud si pravidelně dopřáváte fresh džusy a máte ambice zhubnout nějaké to kilo, tenhle článek je přesně pro vás.

Pokud si vymačkáte půl litru šťávy z pomeranče, dostanete se na 197 kcal v nápoji. Přitom jste už velmi malý krůček k půl litrové flašce coca coly, která má 227 kcal. Jste překvapeni?

Určitě namítnete, že v coca cole není nic výživného oproti pomerančovému džusu, který je našlapaný zdravím. To ano, máte pravdu. Ale pocit sytosti a obsah kalorií je v obojím téměř stejný. A to může zasadit jeden z hřebíčků do rakve ve vaší snaze zhubnout.

Základní předpoklad hubnutí je totiž v celkovém příjmu a výdeji kalorií. A proto, abyste zhubnuli potřebujete jíst kalorie, které vás zasytí na co nejdelší dobu. 

Pokud se tedy ptáte co je tedy řešením v tomto případě, je to smoothie. Fresh džus a smoothie. Je v tom vůbec rozdíl? Obojí je nápoj z čerstvého ovoce. Mají spousty vitamínů a minerálů. Ale… pojďme si nejdřív vysvětlit základní pojmy. 

Smoothie - je celé ovoce rozmixované v mixéru. Většinou to poznáte podle velmi husté konzistence.

Fresh džus - je šťáva vymačkaná z ovoce. V podstatě klasický ovocný džus. Jen je vymačkaný před vašima očima.

Rozdíl je tedy v obsahu pevné složky, která drží ovoce pohromadě. Odšťavňováním se jí úplně zbavíte. (PRVNÍ ZÁSADNÍ ROZDÍL)

Řikáte si, na a co? Pořád do sebe dostanu všechny vitamíny, minerály a je to přírodní. Abych to uvedl na pravou míru. Přírodní to bylo vcelku, tím že ho vymačkáte se z něj stane polotovar, který se kaloricky neliší třeba od zmíněné coca coly. Jak je to možné? V ovoci je cukr, stejně tak i v coca cole. A na skleničku džusu a coly je ho tam skoro stejné množství. Stejně tak i celkových kalorií. Takže pokud si ráno dáte skleničku freshe s dobrým pocitem, že budete hubnout, pak pro hubnutí děláte naprosto to samé se skleničkou coly. Vitamíny a minerály to sice oproti cole stále má, ale kalorie v tomto případě hrají první housle.

Proč?

Co se stane, pokud budete pít hodně coly? Ano, začnete přibírat. A pokud začnete přibírat, začne se zhoršovat i váš zdravotní stav. Nehledě na to, kolik v sobě máte vitamínů a minerálů. Takže argument, že to děláte pro zdraví se začne velmi rychle vytrácet. 

Proč by nám tedy příroda chtěla ten “jedovatý a zlý” cukr servírovat přímo pod nos? Všechno je o množství a skupenství. Když sníte jeden celý pomeranč, zasytí vás natolik, že si dáte maximálně půlku snídaně a budete mít dost. To všechno díky vláknině v pomeranči. (DRUHÝ ZÁSADNÍ ROZDÍL). Stejně tak pokud si pomeranč rozmixujete (smoothie).

 

Pokud si ale budete chtít dát fresh, vezmete 5 pomerančů, odšťavníte je a uděláte si skvělé pití k snídani. Nejen, že prakticky sníte 5 pomerančů v koncentrované formě, ale k tomu sníte v pohodě i celou snídani. Dokážete si představit kolik je to kalorií?

Už chápete kam tím mířím? Smoothie vás vždy zasytí mnohem více a nebudete mít tendence jíst ještě něco navíc. Fresh uspokojí pouze vaše chutě, ale hlad budete mít téměř stejný. Smoothie je jídlo. Fresh je pití. Určitě namítnete, že je v tom naprosto stejné množství vitamínů a ty jsou pro naše tělo zdravé. S tím souhlasím, ale ty kalorie, které do sebe dostanete navíc už tak zdravé nejsou. 

A pokud díky pravidelným velkým porcím freshů začnete přibírat, pak se ruku v ruce s rostoucí váhou začnou zvyšovat také zdravotní rizika. A je naprosto jedno, že jste přibrali ze zdravého jídla a máte v sobě spousty minerálů a vitamínů. Tělu to bude v tuhle chvíli jedno.

Než ale poběžíte do kuchyně a vyhodíte váš odšťavňovač z okna, chvilku počkejte. Tyhle mašinky jsou naprosto skvělé k odšťavňování zeleniny. Tady můžete opravdu benefitovat z velkého množství minerálů a vitamínů a zároveň držet množství kalorií na uzdě. Takže odšťavňovat ano, ale velmi nízkokalorické ovoce a zeleninu obecně.

Takže až si příště budete vychutnávat skleničku pomerančového freshe, představte si, jak do sebe lejete kilo pomerančů.

Pokud je ti všechno jasné a vidíš ty samé chyby i u ostatních lidí, je dobré na tento článek upozornit a sdílet ve tvé sociální bublině. Díky. :)

Nejnovější články

Snižují krémy na opalování tvorbu Vitaminu D?

Snižují krémy na opalování tvorbu Vitaminu D?

Vitamin D tvoří pod naší kůží během opalování. Ale co když díky opalovacím krémům úplně zablokujeme tvorbu Vitaminu D a my nebudeme schopni pokrýt potřebnou dávku pro naše tělo? O tom bude tento článek.

Podcast na téma - pobyt ve tmě!

Podcast na téma - pobyt ve tmě!

Před několika týdny jsem absolvoval pobyt ve tmě. Chvilku před tím mi volal Dan z podcastu Methtalks a říká: „Nenahrajem spolu další díl mého podcastu?“ Já na to" „No jasně, jen teď nemůžu. Příští týden budu ve tmě.“ A  o téma bylo hned postaráno.

Jak jednoduše monitorovat svůj zdravotní stav, aniž byste chodili každý měsíc na odběry krve?

Jak jednoduše monitorovat svůj zdravotní stav, aniž byste chodili každý měsíc na odběry krve?

V tomto článku se dozvíte co dalšího lze na zařízení InBody měřit a jakým způsobem můžete obecně vyhodnocovat zlepšení vašeho celkového zdravotního stavu bez častých odběrů krve.