Dáte si fresh džus a nebo colu?

U čeho máte větší výčitky a co tam nepatří? Asi na první pohled hloupá otázka. Ale není!

Pokud si pravidelně dopřáváte fresh džusy a máte ambice zhubnout nějaké to kilo, tenhle článek je přesně pro vás.

Pokud si vymačkáte půl litru šťávy z pomeranče, dostanete se na 197 kcal v nápoji. Přitom jste už velmi malý krůček k půl litrové flašce coca coly, která má 227 kcal. Jste překvapeni?

Určitě namítnete, že v coca cole není nic výživného oproti pomerančovému džusu, který je našlapaný zdravím. To ano, máte pravdu. Ale pocit sytosti a obsah kalorií je v obojím téměř stejný. A to může zasadit jeden z hřebíčků do rakve ve vaší snaze zhubnout.

Základní předpoklad hubnutí je totiž v celkovém příjmu a výdeji kalorií. A proto, abyste zhubnuli potřebujete jíst kalorie, které vás zasytí na co nejdelší dobu. 

Pokud se tedy ptáte co je tedy řešením v tomto případě, je to smoothie. Fresh džus a smoothie. Je v tom vůbec rozdíl? Obojí je nápoj z čerstvého ovoce. Mají spousty vitamínů a minerálů. Ale… pojďme si nejdřív vysvětlit základní pojmy. 

Smoothie - je celé ovoce rozmixované v mixéru. Většinou to poznáte podle velmi husté konzistence.

Fresh džus - je šťáva vymačkaná z ovoce. V podstatě klasický ovocný džus. Jen je vymačkaný před vašima očima.

Rozdíl je tedy v obsahu pevné složky, která drží ovoce pohromadě. Odšťavňováním se jí úplně zbavíte. (PRVNÍ ZÁSADNÍ ROZDÍL)

Řikáte si, na a co? Pořád do sebe dostanu všechny vitamíny, minerály a je to přírodní. Abych to uvedl na pravou míru. Přírodní to bylo vcelku, tím že ho vymačkáte se z něj stane polotovar, který se kaloricky neliší třeba od zmíněné coca coly. Jak je to možné? V ovoci je cukr, stejně tak i v coca cole. A na skleničku džusu a coly je ho tam skoro stejné množství. Stejně tak i celkových kalorií. Takže pokud si ráno dáte skleničku freshe s dobrým pocitem, že budete hubnout, pak pro hubnutí děláte naprosto to samé se skleničkou coly. Vitamíny a minerály to sice oproti cole stále má, ale kalorie v tomto případě hrají první housle.

Proč?

Co se stane, pokud budete pít hodně coly? Ano, začnete přibírat. A pokud začnete přibírat, začne se zhoršovat i váš zdravotní stav. Nehledě na to, kolik v sobě máte vitamínů a minerálů. Takže argument, že to děláte pro zdraví se začne velmi rychle vytrácet. 

Proč by nám tedy příroda chtěla ten “jedovatý a zlý” cukr servírovat přímo pod nos? Všechno je o množství a skupenství. Když sníte jeden celý pomeranč, zasytí vás natolik, že si dáte maximálně půlku snídaně a budete mít dost. To všechno díky vláknině v pomeranči. (DRUHÝ ZÁSADNÍ ROZDÍL). Stejně tak pokud si pomeranč rozmixujete (smoothie).

 

Pokud si ale budete chtít dát fresh, vezmete 5 pomerančů, odšťavníte je a uděláte si skvělé pití k snídani. Nejen, že prakticky sníte 5 pomerančů v koncentrované formě, ale k tomu sníte v pohodě i celou snídani. Dokážete si představit kolik je to kalorií?

Už chápete kam tím mířím? Smoothie vás vždy zasytí mnohem více a nebudete mít tendence jíst ještě něco navíc. Fresh uspokojí pouze vaše chutě, ale hlad budete mít téměř stejný. Smoothie je jídlo. Fresh je pití. Určitě namítnete, že je v tom naprosto stejné množství vitamínů a ty jsou pro naše tělo zdravé. S tím souhlasím, ale ty kalorie, které do sebe dostanete navíc už tak zdravé nejsou. 

A pokud díky pravidelným velkým porcím freshů začnete přibírat, pak se ruku v ruce s rostoucí váhou začnou zvyšovat také zdravotní rizika. A je naprosto jedno, že jste přibrali ze zdravého jídla a máte v sobě spousty minerálů a vitamínů. Tělu to bude v tuhle chvíli jedno.

Než ale poběžíte do kuchyně a vyhodíte váš odšťavňovač z okna, chvilku počkejte. Tyhle mašinky jsou naprosto skvělé k odšťavňování zeleniny. Tady můžete opravdu benefitovat z velkého množství minerálů a vitamínů a zároveň držet množství kalorií na uzdě. Takže odšťavňovat ano, ale velmi nízkokalorické ovoce a zeleninu obecně.

Takže až si příště budete vychutnávat skleničku pomerančového freshe, představte si, jak do sebe lejete kilo pomerančů.

Pokud je ti všechno jasné a vidíš ty samé chyby i u ostatních lidí, je dobré na tento článek upozornit a sdílet ve tvé sociální bublině. Díky. :)

Nejnovější články

Které opalovací krémy jsou bezpečné pro opalování?

Které opalovací krémy jsou bezpečné pro opalování?

Krémy na opalování mohou obsahovat látky, které mohou mít v důsledku nadměrného užívání vliv na naše zdraví.

6 unikátní tipů, jak zhubnout bez cvičení

6 unikátní tipů, jak zhubnout bez cvičení

Chcete zhubnout, ale k smrti nesnášíte jakékoliv sportovní aktivity? Těchto 6 unikátních tipů by vám mohlo pomoci.

Snižují krémy na opalování tvorbu Vitaminu D?

Snižují krémy na opalování tvorbu Vitaminu D?

Vitamin D tvoří pod naší kůží během opalování. Ale co když díky opalovacím krémům úplně zablokujeme tvorbu Vitaminu D a my nebudeme schopni pokrýt potřebnou dávku pro naše tělo? O tom bude tento článek.